ผู้เรียนศึกษาหลักการและทฤษฎีที่รองรับการตัดสินใจเชิงกลยุทธ์ทางการตลาด ซึ่งครอบคลุมถึงการวิเคราะห์ความสามารถในการแข่งขัน การจัดสรรทรัพยากร การวางแผนเชิงกลยุทธ์ทางการตลาด การเข้าสู่ตลาดหรือออกจากตลาด การจัดการความเสี่ยงของการวางแผนทางการตลาด การบริหารลูกค้าและพัฒนาลูกค้าสัมพันธ์ โดยใช้เครื่องมือทางการตลาดรูปแบบปรกติและรูปแบบดิจิทัล

                 The primary objective of this course is to introduce students to the concepts and theories underlying strategic marketing decision, specifically on competitive analysis, resources management, strategic marketing planning, market entry and existing, marketing risk management, and customer relationship management.Traditional marketing and digital marketing tools are employed.

รายวิชานี้ มุ่งเน้นการการวิเคราะห์และการออกแบบกระบวนการทางธุรกิจ เพื่อการเพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลขององค์กร โดยเลือกใช้เครื่องมือต่างๆ สำหรับการวิเคราะห์ และออกแบบกระบวนการ เช่น SCOR-P, Service Blueprinting หรือ BPMN เป็นต้น

This course centers on the analysis and design of business processes with the aim of enhancing organizational efficiency and effectiveness. It employs diverse tools for process analysis and design, including SCOR-P, Service Blueprinting and BPMN.

ผลลัพธ์การเรียนรู้ระดับรายวิชา/โมดูล:

ผู้เรียนสามารถสร้างแผนภูมิกระบวนการการธุรกิจจากการถอดแบบการดำเนินการธุรกิจจริง โดยใช้เครื่องมีอการวิเคราะห์กระบวนการธุรกิจต่างๆ อย่างเป็นระบบ (Sub PLO 2.2)

วิชานี้มุ่งเน้นเกี่ยวกับการจัดการโลจิสติกส์และซัพพลายเชน สามารถสร้างความสามารถในการ แข่งขันให้กับผู้ประกอบการ ซึ่งมีการวิเคราะห์โครงสร้างและระบบโลจิสติกส์ตั้งแต่การสรรหาวัตถุดิบ การผลิต การจัดการสินค้าคงคลัง คลังสินค้า การขนส่ง และโลจิสติกส์ย้อนกลับ รวมไปถึงการเลือกใช้เทคโนโลยีด้าน
โลจิสติกส์ที่เหมาะสมกับผู้ประกอบการ

The course focuses on how logistics and supply chain management can create competitive advantage to entrepreneurs. To analyze structure and system of logistics and supply chain for entrepreneurs from raw material sourcing, production, inventory management, warehousing, transportation, reverse logistics, including technology selection for logistics which is suitable for entrepreneurs.

ส่งเสริมให้นักศึกษาได้ทราบถึงแนวทางในการดำเนินธุรกิจตามรูปแบบนานาชาติหรือภูมิภาคเอเซีย โดยเฉพาะอย่างยิ่งด้านการนำเข้าส่งออกสินค้า และการเข้าสู่ตลาดต่างประเทศรูปแบบอื่นๆ เช่น การลงทุนทางตรง การจ้างแบบเหมา (เทินคีย์) การขาย/ใช้ใช้สิทธิทางปัญญา การรับจ้างบริหาร ภายใต้บริบทการเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยีและนวัตรกรรม ความท้าทายของตลาดใหม่และการเข้าตลาดใหม่ การเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยีและนวัตรกรรม เศรษฐกิจ สังคมและสิ่งแวดล้อมของประเทศปลายทาง การหาพันธมิตรทางธุรกิจและการสร้างความร่วมมือทางสังคม การกำหนดกลยุทธ์และการจัดการทีมแบบซับซ้อน การเรียนรู้แนวทางใหม่ในการปรับโครงสร้างองค์กรให้เหมาะสมกับธุรกิจ และการจัดการความเสี่ยง

This course offers a comprehensive overview of global and regional business strategies, with a special emphasis on navigating international trade dynamics, including import-export practices and market penetration strategies. It covers diverse topics such as direct investment, turnkey project, utilization of intellectual property rights (i.e. patent and franchising), adapting to technological and market shifts, addressing the challenges of entering new markets, understanding socio-economic and environmental factors in target countries, fostering business partnerships and social collaboration, devising complex team management strategies, exploring innovative organizational restructuring approaches tailored to business needs, and implementing effective risk management strategies.

ผู้เรียนจะได้ศึกษาทฤษฎีทางการเงินที่สำคัญ หลักการและแนวคิดในบริหารการเงินสำหรับองค์กรธุรกิจ รวมทั้งศึกษาแนวปฏิบัติปัจจุบันในการบริหารการเงินของธุรกิจนวัตกรรมและธุรกิจระยะเริ่มต้น  (Startups) จนถึงการจัดการทางการเงินสำหรับการเติบโตและสร้างอัตราผลตอบแทน โดยครอบคลุมการหาแหล่งเงินทุน การพัฒนางบการเงินล่วงหน้า การวางแผนทางการเงินและงบประมาณ การบริหารกระแสเงินสดและเงินทุนหมุนเวียน การออกจากธุรกิจ และการบริหารความเสี่ยงทางการเงิน

Comprehensive understanding of the financial challenges and opportunities faced by entrepreneurs and startups. Through a combination of theoretical concepts, case studies, and practical exercises, students will develop the financial skills and strategies necessary to successfully launch and grow a new venture, specifically on Financial Modeling and forecasting for startups, sources of financing for entrepreneurs, venture capital and angel Investing, Financial Planning and Budgeting for early-stage ventures, managing cash flow and working capital, risk management for entrepreneurs, and exit strategies and harvesting Value.